۱۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۱۹

مهر گزارش می دهد/

زباله سوغات دیرینه مسافران در غرب مازندران/ تولید روزانه 90 تن پسماند در نوشهر

زباله سوغات دیرینه مسافران در غرب مازندران/ تولید روزانه 90 تن پسماند در نوشهر

نوشهر- خبرگزاری مهر: وجود طبيعت منحصر به‌‌فرد و نزدیکی دریا و جنگل و همچنین آب و هواي بسيار روح‌نواز و دلپذير در مازندران بویژه در شهرستان نوشهر موجب شده تا گردشگران و مسافران زیادی در طول سال و در ایام تعطیلات نوروزی و تابستان به اين نقطه زيباي مازندران سفر كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حضور میلیون ها مسافر از يكسو می تواند تا حدودی رونق و چرخش اقتصادي را به همراه داشته باشد اما از سويي ديگر عواقب و معضلاتی را با خود به همراه داشته است. به نظر بسیاری از کارشناسان در حوزه های مختلف، حوادث جاده‌ای، دریایی و زباله‌ها مهم ترین تهدید گردشگران در مازندران محسوب می شوند.

در این میان انباشت و پخش‌شدن زباله‌ها به طرق مختلف نه تنها تصوير زشت و بد منظري را در اذهان مسافران و گردشگران حك مي‌ كند، زمينه را براي ايجاد و بروز بيماري‌هاي خطرناك به ويژه براي ساکنان منطقه فراهم مي سازد.

در حالی که برخی مسئولان حضور میلیونی گردشگران و مسافران نوروزی را فرصت مغتنم در مسیر رونق اقتصادی می دانند و با آمارهای متفاوت خبر از میلیونها مسافر به استان سرسبز مازندران به خصوص غرب استان می دهند اما هیچگاه دراین آمارها نشانی از میزان تولید زباله در ایام نوروز نیست!!

زباله مشکل عمده بخش مرکزی نوشهر

بخشدار مرکزی نوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مقوله زباله گفت: زباله مهم ترین مشکل بخش مرکزی نوشهر بوده که در ایام نوروز و تعطیلات تابستانی این مشکل چندین برابر می شود.

بهمن خواجوند اظهار داشت: برای حل این مشکل چهار دستگاه خودروی مخصوص حمل زباله تهیه شده تا این مشکل برطرف شود اما تولید روزانه بیش از 90 تن زباله در ایام نوروز از سوی مسافران باعث شده تا تمام توان این بخش بصورت شبانه روز درگیر این مهم شود.

وی افزود: با امکانات منطقه ای نمی توان خدمات ملی و کشوری داد بلکه نیازمند اعتبارات ملی است و نگاه ویژه باید داشت.

در کنار عدم امکانات و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در جمع آوری زباله به نظر می رسد آموزش مسافران و ساکنان در جهت فرهنگ سازی برای درست مصرف کردن و استفاده بهینه از مواد امری ضروری است.

به گفته کارشناسان پسماند زباله جمع آوری زباله به ازای هر کیلو 60 تومان برای کمپوست هزینه دارد که به طور متوسط هر ماه میلیون ها تومان اعتبار را به خود اختصاص می دهد.

نکته ای که نباید فراموش شود برای فرهنگ سازی مناسب در خصوص زباله نیاز به تامین اعتبار خاص است که با توجه به فعالیت هشت هزار سازمان مردم نهاد در مازندران زمینه مناسبی برای فرهنگ‌سازی وجود دارد ولی متاسفانه هیچگاه در برنامه‌های ستاد تسهیلات سفر، سازمان های مردم نهاد مازندران دیده نمی شود.

از سوی دیگر معضلات زباله تنها به حاشیه خیابان ها و جاده ها ختم نمی شود بلکه وجود مراکز دفن زباله در مناطق جنگلی و انباشت زباله در دل طبیعت این درد را دو چندان ساخته است. درحال حاضر بیش از 90 درصد محل های رهاسازی فاضلابها و تخلیه زباله ها در شهرهای شمال کشور بویژه در در شهرهایی مانند چالوس، نوشهر، عباس آباد، رامسر در جنگلهای باستانی هیرکانی و میراث طبیعی دنیا قرار دارد.

به طوری که انباشت زباله بدون هیچگونه عمل جداسازی از مبدا، در داخل و حاشیه‌های جنگل و در بهترین مکانهای توریستی و طبیعی و نزدیک به مراکز مسکونی شهری یا روستایی با کمترین فاصله حمل و با ارزانترین هزینه انجام می شود.

برخورد ناصحیح با مباحث زیست محیطی شمال

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس با اشاره به تهدیدات زباله به بافت طبیعت و محیط زیست اظهار داشت: در استان‌های شمالی با مباحث زیست محیطی و طبیعت به‌ صورت جدی برخورد نشده است و گاهی طبیعت فدای زباله‌ها می‌شود و این نعمت خدادادی به خاطر عدم تدبیر و مدیریت صحیح در حال تخریب و از بین رفتن است.

قاسم احمدی با اشاره به عواقب رهاسازی زباله در غرب مازندران از سوی مسافران گفت: ای کاش همانقدر که برای زباله و حفظ محیط زیست نگران هستیم به همان اندازه نیز فرهنگ جمع‌آوری زباله بین مسافران گسترش می‌یافت و آنان به همین راحتی بعد از ترک محل، زباله‌ها را در طبیعت رها نسازند.

بررسی ها نشان می دهد رشد مسافران به مازندران با انباشت زباله تقریباٌ از رشد همسویی برخوردار بوده که ضرورت دارد در این خصوص برنامه های جامع و کاربردی دقیقتری مصوب شود تا به اجرا درآید.

سید علی اکبر طاهایی استاندار مازندران در نخستین نشست شورای اداری استان مازندران در سال گذشته  درباره حضور مسافر و گردشگر و به همین میزان انباشت زباله در استان یادآور شد: به همراه رشد مسافران با حجم نایلون زباله‌ای و پفکی مواجه هستیم که ساخت نیروگاه تولید برق با زباله از جمله بهترین راه‌‌های حل این معضل است.

در هر روی، تولید انواع زباله‌ها در مناطق مختلف مازندران و در غرب استان تهديد جدي براي سلامت و بهداشت مردم منطقه است. اكنون اين سوال در اذهان متبلور می شود كه داستان زباله‌هاي سرگردان تا به كي بايد ادامه داشته باشد؟ هر چند موضوع رهاسازی زباله ها بطور کاملا غیر بهداشتی در عرصه های طبیعی موضوع جدیدی نیست اما هیچگاه کهنه هم نخواهد شد ولی آیا زمان آن نرسیده که با مدیریت صحیح زباله مجال نفس کشیدن به محیط زیست و منابع طبیعی را فراهم سازیم؟
................................
گزارش: حسن قمی اویلی

کد خبر 2026827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha